
 

 

NPR and Juan Williams 
 

By Samuel L. Blumenfeld 

 
In a way, the history of National Public Radio, now known simply as NPR, follows the 
slow, incremental creep of America toward socialism.  Created by the Public 
Broadcasting Act of 1967, it was signed into law by President Lyndon B. Johnson, liberal 
Democrat who beat Barry Goldwater in a crucial presidential race.  One should not 
forget that it was the Johnson administration that gave us Federal Funding for Education, 
the War on Poverty, Medicare and Medicaid, the Gun Control Act of 1968, and Public 
Radio.  
 
The new law created the Corporation for Public Broadcasting (CPB), which also created 
the Public Broadcasting Service.  Of this new law, Johnson said:  “It announces to the 
world that our Nation wants more than just material wealth; our Nation wants more than 
a "chicken in every pot". We in America have an appetite for excellence, too. While we 
work every day to produce new goods and to create new wealth, we want most of all to 
enrich man's spirit. That is the purpose of this act.” 
 
Actually, the purpose of the act was to use federal funds to create a liberal public radio 
system to promote the agenda of the left under the guise of enriching “man’s spirit.”  
 
Johnson added: “It will give a wider and, I think, stronger voice to educational radio and 
television  by providing new funds for broadcast facilities. It will launch a major study 
of television’s use in the Nation’s classrooms and their potential use throughout the 
world.” 
 
Thus, by an act of Congress, dominated by liberal Democrats, a public-private 
broadcasting system was created in the interest, supposedly, of enriching education. It’s 
aim was to supplement and bolster the education system’s progressive agenda with radio 
facilities of enlightenment.   
 
NPR’s first Board of Directors was chaired by Bernard Mayes, a former BBC journalist 
who migrated to the United States in 1958, where he became an Episcopal worker-priest 
in New York’s Greenwich Village, and later moved to San Francisco.  In 1968, he 
helped organize the public broadcasting system, becoming first the founder of KQED-FM 
and Executive Vice President of KQED TV in San Francisco, then the first working 
chairman of NPR. He then became a consultant for the CPB in Washington.  
 
In 1984, Mayes was invited to join the English faculty at the University of Virginia and 
in 1991 was appointed assistant dean in the College of Arts and Sciences where he 
founded the Program for Media Studies. In 1991 he co-founded the Lesbian, Gay, 
Bisexual, Transsexual Faculty, Staff and Graduate Student Association at the University, 
known as UVa Pride. His autobiography, Escaping God’s Closet, published after his 
retirement in 1999, earned him the national Lambda award for religion and spirituality. 



 

 

 
Obviously, NPR got off to a great liberal start, promoting a progressive-leftist agenda 
which they have adhered to since 1968.  Since its founding, the influence of NPR has 
grown leaps and bounds.  As a privately and publicly funded tax-exempt membership 
organization, it serves as a national syndicator to 797 public radio stations across the 
American continent.  It produces and distributes news and cultural programming for the 
entire system. Most public radio stations broadcast a mixture of NPR programs, plus 
content from other providers: American Public Media, Public Radio International (in 
cooperation with BBC), and Public Radio Exchange, as well as programs produced 
locally.  NPR also manages the Public Radio Satellite System. 
 
NPR’s most listened to programs are its drive-time news program, Morning Edition, and 
in the afternoon, All Things Considered. Anyone who has listened to these programs over 
the years clearly recognizes their leftist slant. 
 
As for funding, during the 1970s and early 1980s, most of NPR’s finances came from the 
federal government. Steps were taken during the 1980s to completely wean NPR from 
government support.  Indeed, a funding crisis in 1983 forced the network to turn to 
private listeners, foundations, and corporations for financial support. 
 
In 2009, NPR revenues totaled $164-million, with most of the money coming from 
programming fees, grants, contributions and sponsorships. According to its 2009 
financial statement, about 40% of NPR revenues come from the fees it charges member 
stations to receive programming. Member stations get 6% of their funds from local 
governments and 10% of their revenues from the federal government through CPB 
grants. They also raise funds through their periodic pledge drives, corporate underwriting, 
and grants from state governments, and universities..  
 
In 2009, NPR’s endowment was $258-million.  About $34-million of it is owed to the 
fact that on November 6, 2003, NPR was given over $225-million from the estate of the 
late Joan B. Kroc, the widow of Ray Kroc, founder of the McDonald’s hamburger 
empire. This was a record—the largest monetary gift ever to a cultural institution.  
 
In 2003, the annual budget of NPR was $101-million.  In 2004 that budget increased by 
over 50% to $153-million due to the Kroc gift.  NPR’s 2005 budget was about 
$120-million.   
 
In October 2010, NPR accepted a $1.8 million grant from George Soros through his Open 
Society Foundations.  The purpose of the grant is to add at least 100 journalists at NPR 
member radio stations in all 50 states over the next three years in a project called Impact 
of Government.  Their goal is to counter the strong influence that Fox News and 
conservative commentators like Bill O’Reilly and Glenn Beck are having on the 
American public. 
 
Which brings us to the firing of Juan Williams who had worked for NPR as a journalist 
for ten years.  He was summarily fired for having made a rather innocuous comment 



 

 

about his uneasy feelings when seeing fellow passengers at the airport in Muslim garb, 
affirming their Muslim faith.  He revealed his feelings in the context of the conflict 
going on in New York City over the building of a mosque near Ground Zero.   
 
The comment was hardly worth getting excited about.  But NPR’s president, Vivian 
Schiller, was so offended that she summarily fired Williams.  She even inferred that 
Williams might have a mental problem that only he and his psychiatrist could deal with.  
Of course, to a progressive, all conservatives need psychiatric treatment.  Under 
communism in Russia, dissidents were put in psychiatric hospitals and drugged because it 
was believed that anti-communism was a serious mental illness. 
 
Interestingly enough, Ms. Schiller knows a lot about communist Russia.  At Cornell 
University she got a Bachelor’s degree in Russian and Soviet studies, and at Middlebury 
College, she earned a Master’s degree in Russian.  Prior to becoming president of NPR, 
Schiller was general manager of the New York Times Web site, and prior to that she was 
a senior vice president at CNN, Fox News’s great competitor.   
 
Williams was also guilty of appearing as a regular panelist on Fox’s Sunday News 
program.  His role was to provide a “liberal” counterpoint to the conservative viewpoints 
expressed by Brit Hume and the other conservative panelists.  Does Ms. Schiller still 
harbor a deep resentment against Fox, her former competitor?   
 
Another NPR journalist who has appeared regularly on this Fox panel is Mara Liasson, 
one of the purest journalists in the media.  I have never heard her utter a single biased 
opinion about anything.  She is extremely effective as a reporter.  So far, she has not 
been fired, but it is assumed that her participation in a Fox News program does not sit 
well with Ms. Schiller who no doubt believes that NPR’s mission is to provide 
progressives with an undiluted opportunity to get their message out to the American 
public, and that anyone who works for Fox should not be working for NPR. 
 
Williams’ firing has spurred calls for defunding NPR.  After all, there is no reason for 
taxpayers to be forced to support a progressive communications conglomerate.  With 
supporters like the late Joan Kroc and the politically biased billionaire George Soros, why 
should NPR receive any taxpayer money?  The NPR communications empire is 
obviously able to stand on its own two feet by now. 
 
As for Williams, Fox News has given him a three-year contract worth two million 
dollars, so his firing may turn out to be a blessing in disguise.  One thing it has done is 
made  America aware of how biased NPR is.  Will the firing make Williams become a 
conservative or continue as a “liberal”?  It will be interesting to see how this story 
continues to unfold in the months ahead.  What the public has learned so far is that NPR 
does not believe in free speech.  Unfortunately, there are enough progressives in 
America who agree with NPR and believe that Williams got what he deserved.  If they 
had total power in America, they would shut us all down.  



 

 

From Wikipedia, the free encyclopedia  
Jump to: navigation, search  
For other uses, see NPR (disambiguation).  
NPR 
 

 

 

Type Public radio network 
Country United States 

First air date April 1971 
Availability Global 

Founded February 24, 1970 
 

Endowment US$258 million 
Revenue US$159 million 

Net income US$18.9 million 
Owner National Public Radio, Inc. 

Key people 

Kevin Klose, President Emeritus 
Vivian Schiller, President and Chief Executive Officer 
Mitch Praver, Chief Operating Officer 
Howard Stevenson, Chair of the Board of Directors 

Former names Association of Public Radio Stations 
National Educational Radio Network 

Affiliation World Radio Network 
Official Website npr.org 

 

%20/%20mw-head
%20/%20p-search
/wiki/NPR_(disambiguation)
/wiki/Public_broadcasting
/wiki/Financial_endowment
/wiki/United_States_dollar
/wiki/Revenue
/wiki/Net_income
/wiki/Kevin_Klose
/wiki/Vivian_Schiller
/w/index.php?title=Mitch_Praver&action=edit&redlink=1
/w/index.php?title=Howard_Stevenson&action=edit&redlink=1
/wiki/Association_of_Public_Radio_Stations
/wiki/National_Educational_Radio_Network
/wiki/Affiliate
/wiki/World_Radio_Network
http://www.npr.org/

